Klassikbidea
  • Sinfónico
  • Críticas
  • Vectores
  • Órgano
  • Ópera
  • Miscelánea
  • Klassikbidea Radio
  • Klassikbidea: equipo y edición
Buscar
ACCESO RESTRINGIDO:
Acceder como administrador >>
Klassikbidea
Klassikbidea
  • Sinfónico
  • Críticas
  • Vectores
  • Órgano
  • Ópera
  • Miscelánea
  • Klassikbidea Radio
  • Klassikbidea: equipo y edición

Gotzon Lobera /

 

Aurten, datorren azaroaren 13an berrehun eta berrogeita hamar urte beteko dira operagile oparoenetako bat heriotza gertatu zenetik: erbestean. Haren opera batzuk behin baino gehiagotan entzun ditugu, bai eta sarriago ere.

Haren opera batzuk entzun baditugu ere, haren beste lan batzuk ez dira urte askotan ikusi ahal izan. Zergatik? Badakit opera-enpresaburuek euren bizimodurako ondo datozen operak taularatzen dituztela, eta euren bizimodua hortik ateratzen dutela.

Hori hala izanik, benetakotasuna, egia, zilegitasuna… zaindu behar dira, bai eta prestutasuna ere; egin-eginean ere, badira Aita Santuaren Estatuetako Pesaroko operagilearen opera nahikotxo ezagutzen ez direnak.

Gaur egun, zorionez, eta gaurko teknologiak bide, haren obra gutxi ezagunak ikusteko parada dugu. Dena dela, badirudi kontu bat dela predikatzea, eta beste bat, erabat bestelakoa, kontuak behar den moduan egitea: nahi dena erakusten da, nahi ez dena ezkutatzen da.

Honetara ezkero, Pesaroko operagileak egin zituen ia 40 operetatik, zenbat ikusi dugu behin, zenbat birritan, zenbat askotan eta zenbat, berriz, sekula ere ez? Hasieratik itzulita: zenbat operazalek jakin du italiar operagileak hainbeste opera idatziak zituela?

Zenbat operazale konturatu da, adibidez, Guillaume Tell operaren libretoa frantsesez idatzi zutela Étienne de Jouy-k eta Hippolyte Bis-ek idatzi zutela Friedrich Schiller-en testu alemanaren gainean? Zergatik opera horren obertura usuala da kontzertu sinfonikoen hasieretan, baina opera ia ez den haren osotasunean ikusten?

Badakit azokak agintzen duena; badakit negozioak ikuskizuna bideratzen duena; badakit opera ikuskizun legez garestia dena… Hori esanda, ez ote litzateke komeni izango Gioachino Rossiniren opera ezezagunenak taularatzea italiar musikagilearen irudi osoagoa izateko?

Izan ere, Pesaroko semeak, operez gainera, erlijio-musika, kantatak, ereserkiak eta abesbatzentzako musika egin zituen, besteak beste. Baliteke interesgarria izatea guretzat, zale hutsontzat, musikaren adierazpide horien elkar-loturak aztertuko lituzketen lanak ikusteko modua edukitzea.

Musika ez da elkar ezagutzen ez duten arloetan banatzen den izaria. Hori baino gehiago da. Musika osoak batasuna du egile baten ikuspegitik. Egilearen bizitzaren aldi ezberdinetako egoera erakusten dute operaz besteko adierazpideek, bai eta operari egin dioten ekarria ere. Zaila da hura haren gogoan bizi izan zen bezala gozatu ahal izatea, baina entzuleoi hartara hurreratzeko bidea eskainiko ligukeen ikuskizuna asko eskertuko genuke.

Beste kontu bat da gaur egun esku artean darabiltzagun teknologien eragina. Ulertzen dut disko-etxeek beste grabaziorik egin nahi ez izatea; ulertzen dut disko-etxeok lehendik eginda dauden grabazio gutxi zabalduak atzera argitaratu nahi ez izatea.

Hori guztia ulertu egiten dut, baina, mesedez, ez adarrik jo. Lehen adierazi nuen kezka bat ekarri nahi dut hizpidera gaurkoan ere bai: opera ahal dutenen eskuetan bakarrik laga nahi dute berriro?, ala konturatu barik eta eguneangoak ustekabean garamatzala, hori ez dugu egiten biharkoa zer izan litekeen kontuan hartu barik? Baliteke, Mefistofelesek Faustori esan zion moduan, ergelkeria askozaz kaltegarriagoa izatea gaiztakeria baino, hura hau baino oparoagoa izatearren. Ez biz!

Temas relacionados
  • Gotzon Lobera
  • Gioachino Rossini
klassikbidea

Artículo anterior
  • Klassikbidea Radio

Entrevista a Pablo Cepeda – 23 de septiembre

  • 26 septiembre, 2018
  • Eneritz
+ Info
Siguiente artículo
  • Órgano

Loriane Llorca inaugura el XIII Festival de Órgano de Bizkaia “Bizkaiko hotsak”

  • 6 octubre, 2018
  • Pablo Cepeda
+ Info
También podría interesarte
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

El teléfono: una breve llamada

  • 9 marzo, 2023
  • Nora Franco
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Tosca: El poder de lo pequeño

  • 21 febrero, 2023
  • Nora Franco
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Così fan tutte: ¡Abracadabra!

  • 27 enero, 2023
  • Nora Franco
+ Info
  • Klassikbidea Radio
  • Sinfónico
  • Ópera
  • Miscelánea

Clásica y Ópera: lo mejor de 2022 para Klassikbidea

  • 26 diciembre, 2022
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Anna Bolena: royal affaires

  • 25 noviembre, 2022
  • Nora Franco
+ Info
  • Ópera
  • Miscelánea

La Sociedad Coral de Bilbao presenta el disco Lide ta Ixidor

  • 21 octubre, 2022
  • Nora Franco
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

I Puritani: un inicio de temporada de locura

  • 19 octubre, 2022
  • Nora Franco
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Tutto Verdi: culminar lo culminado

  • 9 octubre, 2022
  • klassikbidea

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Please provide data name property for Confirmo que he leído y acepto la política de privacidad

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

ISSN 2530-0636


Entradas recientes
  • Radio: entrevista al compositor Javier Quislant
  • Algunas pinceladas de Musika Música 2023
  • Radio: Musika Música, balance
  • El teléfono: una breve llamada
  • Un espléndido concierto de Euskadiko Orkestra
copyright
© 2013-2023 Joseba Lopezortega / Klassikbidea. Revista vasca de la ópera y la música clásica.
Aviso legal
Todos los contenidos de esta revista están protegidos por la legislación vigente en materia de propiedad intelectual. El empleo de los materiales, incluyendo textos, grafismos, fotografías y/o facsímiles de documentos sin la previa autorización expresa de su propietario legal infringe la Ley y podrá ser denunciado ante los Tribunales. Ver más...
# Política de privacidad
# Acceso restringido
# Política de cookies

Ingresa las palabras de la búsqueda y presiona Enter.