Klassikbidea
  • Sinfónico
  • Ópera
  • Órgano
  • Críticas
  • Grabaciones
  • Klassikbidea Radio
  • Miscelánea
  • Quiénes somos
Buscar
ACCESO RESTRINGIDO:
Acceder como administrador >>
Klassikbidea
Klassikbidea
  • Sinfónico
  • Ópera
  • Órgano
  • Críticas
  • Grabaciones
  • Klassikbidea Radio
  • Miscelánea
  • Quiénes somos
Mozart / Tcherniakov: “Don Giovanni”, Teatro Real. Foto: © Javier del Real

 

Gotzon Lobera /

Opera baten sinesgarritasuna, lehendik esanda daukadan legez, hainbat faktoreren mendean dago, eta faktoreotako bat karaktereena da, alegia, operaren pertsonaiak haragitzen dituzten karaktere fisiko eta psikikoena.

Adibide hau ekarri nahi dut hona: Wynton Marsalisen Blood on the Fields. Jazz-oratorio honetan, Estatu Batuetako hegoaldeko esklabotasun-aroko bizimodua azaltzen zaigu. Grabazioko abeslariak Jon Hendricks eta Cassandra Wilson ditugu esklaboen paperak jokatzen.

Baten batek sinetsiko luke jazz-oratorio hori abeslari zuriek kantatuko balute? Nik ez, behintzat, eta ez dut uste inori ere hori sinesteko modukoa egingo zaionik.

Badugu beste ale bat, zeharo argi eta argigarri gerta dakigukeena: Anthony Davisen The Life and Times of Malcolm X. Inori bururatuko litzaioke protagonistaren papera ilegorri bati esleitzea? Inori bururatuko litzaioke haren emaztearen papera errusiar andrazko ilehori bati ematea? Ez dut uste.

Izan ere, antzezkizunaren helburua ikus-entzuleak bereganatzea da, eta horiek antzezkizunarekin bat egin dezaten behar-beharrezkoa da norberak ikusten duena entzuten duenarekin bat etortzea, bestela, operak indarra galtzen du, jendeak ez du sinesten ikusten duena, nahiz eta zerutar ahotsak entzun.

Badihardut esaten opera orobatasuna dela, hau da, bera osatzen duten elementu guztien batasuna, eta elementu guzti-guztiak ezinbestekoak dira opera sinesgarri egingo badugu.

Horregatik, ez dut sinesten Carmen operako Carmenen papera mezzosoprano beltz batek jokatzen duenean, edo Escamilloren papera baritono beltz batek edo baritono ilehori edo ilegorri batek jokatzen duenean. Izan ere, pertsonaia horiek Carmenen sinesgarritasuna galaraziko lukete.

Karaktereen kontu honen eretzean, bada beste alderdi bat oinarri-oinarritik zaindu behar dena: pertsonaien nortasuna. Kontu hau azaltzeko, Mozarten Don Giovanniren antzezkizun bat ekarriko dut hizpidera.

2013ko apirilaren 3an, Madrilgo Teatro Realen antzeztu zen austriar musikagilearen operaren Dimitri Txerniakoven antolaketa bat. Ikus-entzuleek deiadarka eta txistuka hartu zuten antzezkizuna. Russell Braun protagonistaren lan ikaragarri onak ez zuen balio izan ikus-entzuleen haserrea baretzeko.

Zer jazo zen? Bada, errusiar eszena-zuzendariak Don Giovanni birsortu edo errekreatu zuenean, arketipo unibertsalaren irakurketa sinestezina egin zuela. Hilketaz barik istripuz hiltzen da Don Giovanni, beste bitxikeria batzuen artean, jakina!

Eta Madrilgo ikus-entzuleak ez ziren lehenengoak errusiar eszena-zuzendariari txistualdi ozena opaldu zioten lehenengoak izan. Egin-eginean ere, hiru urte lehenago, Aix-en-Provence frantziar hirian antzeko emaitzak jaso zituen Txerniakovek. Ikus-entzuleek, leku batean bezala bestean, ez zuten sinetsi eskaini zitzaien historia. Askok, azkenaldi honetan, badute joera hau ahazteko: opera historia abestua da, antzezkizun abestua. Ez da nahikoa abeslari onak izan eta ondo abestea. Operak arrakasta izango badu, hortik harantzago joan behar du.

Zuk, irakurle horrek, beharbada badarabilzu buruan itaun hau: ezin berrizta daiteke ezer operan? Bai, zalantzarik ez. Baina berrikuntza edo sorkuntza edo dena delako hori ikus-entzuleok sinetsi behar dugu, bestela, jai dago!

Nik ez nuke sinetsiko Radames, gurpildun aulki baten gainean jarrita balego antzezkizun osoan, ezinduta dagoelako, edo ez nituzke Romeo eta Julieta itsu bi sinetsiko, euren maitasunaren zio nagusia ikusiaz batera elkar maitatzea izan zelako, eta abar, eta abar.

Aurreko artikuluan jaurti nuen ideia batekin amaitu nahi dut jardun hau, oraingo honetan itaun modura adierazita: ez ote gabiltza azken urteetan enfant terrible askori bidea zabaltzen, beste esparru batzuetan lortzen ez duten nabarmentzea honelako eretietan jadesteko?

 

 

Temas relacionados
  • Eszenografia
  • Don Giovanni
  • Dmitri Tcherniakov
  • Gotzon Lobera
klassikbidea

Artículo anterior
  • Miscelánea

Bilboko Korala gertutik 2017

  • 16 marzo, 2017
  • klassikbidea
+ Info
Siguiente artículo
  • Miscelánea

Nordic Voices cantará a Victoria en BAS 2017

  • 24 marzo, 2017
  • klassikbidea
+ Info
También podría interesarte
+ Info
  • Cámara
  • Miscelánea

Artziniega acoge su 9º ciclo de conciertos con seis citas musicales entre junio y julio

  • 17 mayo, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera
  • Euskera

D’Artagnan eta mosketari gazteek abenturaz beteriko urtea opa digute

  • 12 enero, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Euskera

Carmina Burana, musika eta antzerkiaren arteko gaualdi maitagarria

  • 1 octubre, 2024
  • klassikbidea
+ Info
  • Miscelánea

IV Festival Escenario Patrimonio Castilla y León: 63 espectáculos en verano

  • 19 julio, 2024
  • klassikbidea
+ Info
  • Miscelánea

La ‘OSCyL Joven’ recorre Castilla y León con 11 conciertos hasta el 18 de julio

  • 2 julio, 2024
  • klassikbidea
+ Info
  • Miscelánea

El verano es Quincena

  • 30 junio, 2024
  • Eneritz
+ Info
  • Miscelánea

Excelencia artística e internacionalización en la temporada 2024/25 de la OSCyL

  • 10 junio, 2024
  • klassikbidea
+ Info
  • Klassikbidea Radio
  • Miscelánea

Radio. Conversación con Rubén Fernández Aguirre

  • 8 junio, 2024
  • klassikbidea

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Entradas recientes
  • Desdemona vindicada
  • Basatiak gara!
  • Artziniega acoge su 9º ciclo de conciertos con seis citas musicales entre junio y julio
  • Presentada la programación del XIII Festival Internacional de Órgano “Villa de Bilbao”
  • Mari-Eli rescatada

ISSN 2530-0636


copyright
© 2013-2024 Klassikbidea. Revista vasca de la ópera y la música clásica.
Aviso legal
Todos los contenidos de esta revista están protegidos por la legislación vigente en materia de propiedad intelectual. El empleo de los materiales, incluyendo textos, grafismos, fotografías y/o facsímiles de documentos sin la previa autorización expresa de su propietario legal infringe la Ley y podrá ser denunciado ante los Tribunales. Ver más...
ANÚNCIATE
# Política de privacidad
# Acceso restringido
# Política de cookies

Ingresa las palabras de la búsqueda y presiona Enter.

Este sitio web utiliza cookies propias y de terceros para optimizar tu navegación, adaptarse a tus preferencias y realizar labores analíticas. Si no estás de acuerdo puedes rechazarlas tal como se explica en nuestra Política de cookies.Aceptar+info