Klassikbidea
  • Sinfónico
  • Ópera
  • Órgano
  • Críticas
  • Grabaciones
  • Klassikbidea Radio
  • Miscelánea
  • Quiénes somos
Buscar
ACCESO RESTRINGIDO:
Acceder como administrador >>
Klassikbidea
Klassikbidea
  • Sinfónico
  • Ópera
  • Órgano
  • Críticas
  • Grabaciones
  • Klassikbidea Radio
  • Miscelánea
  • Quiénes somos
Don Pasquale. Foto: @Enrique Moreno Esquibel – ABAO Bilbao Opera

Bilbo, 2024ko urriaren 19a, larunbata. Euskalduna Jauregia. Don Pasquale, hiru ekitaldiko opera bufoa, Gaetano Donizettiren (1797-1848) musikarekin eta konpositorearen beraren eta Giovanni Ruffiniren libretoarekin, Angelo Anellik Stefano Pavesiren Ser Marcantonio operarako idatzitako libretoan oinarritua. 1843ko urtarrilaren 3an estreinatu zen Parisko Théâtre-Italien antzokian.

Don Pasquale, Simon Orfila. Norina, Maria Jose Moreno. Ernesto, Francesco Demuro. Dottor Malatesta, Damian del Castillo. Notarioa, Pedro Mari Sanchez.

Euskadiko Orkestra. Musika zuzendaria, Sesto Quatrini. Musika-zuzendariaren laguntzailea, Lara Diloy. Bilboko Opera Korua. Koruaren zuzendaria, Boris Dujin.

Eszena-zuzendaria, Emiliano Suárez. Iñigo Santacana eszena-zuzendariaren laguntzailea. Eszenografia, Alfons Flores. Jantziak, Carola Baleztena. Argiztapena, David Picazo. Maisu-maistra errepikatzaileak, Itziar Barredo eta Iñaki Velasco.

Ekoizpena, ABAO Bilbao Opera eta Okapi Producciones. ABAO Bilbao Operaren 73. denboraldia.

 

JUAN CARLOS MURILLO

Donizettiren Don Pasquale operarekin eman zitzaion hasiera ABAOren 73. denboraldiari, Bilboko Euskalduna Jauregian, ABAOk berak eta Okapi Producciones-ek ekoitzitako generoko obrarik adierazgarrienetako baten bertsio bat estreinatuz.

Badira Don Pasquale italiar azken opera bufo handia dela diotenak (Falstaff miretsiak barka gaitzala), eta bertan bildu zituztela egileek haren topiko guztiak, generoaren agur eta omenaldi gisa, arkaikotzat jotzen zituzten antzerki- eta musika-formak kritikatzeko eta, aldi berean, goraipatzeko asmoz.

Donizettik eta Ruffinik opera bufoaren osagai klasikoak bildu eta haien karikatura egiten dute garai eta ohitura zaharkituak ironiaz kritikatzen dituen komedia batean, parodia eta kritika soziala generoarekiko miresmen eta errespetuarekin nahastuz.

Ezin da bertan falta, beraz, autoritate-figuren gaitzespena, protagonistak jasaten dituen iseka eta engainuen bidez, eta nortasuna edo estatusa aldatzen duten pertsonaiak, hala nola Norina-Sofronia edo notario faltsua.

Ez da falta, halaber, gazte maitemindua, maitalearen eta adiskidearen itxurazko traizioaren ondoren, bere maitasunaren ezintasunaz konbentziturik, bere ahaleginari uko egin eta betiko urruntzea erabakitzen duena.

Mezu-joko nahasgarria ere agertzen zaigu, whatsapp-jokoa kasu honetan, trama korapilatzen eta aurrerarazten laguntzen duena, edota morroiak, pizzeriako bezeroak Bilboko bertsioan, andre berriaren eskaera bitxiak betetzen ahalegintzen direnak, eszenan gertatzen ari dena komentatzen duten bitartean.

Eta, azkenik, ezinbesteko serenata, eta, nola ez?, amaierako rondoa, non heroiak dramaren irakaspen morala azaltzen digun, Cenerentolaren urrutiko erreferentzia batean.

Bere garairako obra berritzailea, bai musikari dagokionez, bai argumentuari dagokionez, emakumeen ahalduntzearen aldekoa, gaur egungo ikusleen ikuspegirako, hala ere, elementu disonanteak dituena.

Emiliano Suarezek zuzendutako bertsioak ez du saihesten argumentu-tramaren eguneratzeak suposatzen duen erronka, eta ikuspegi kritikoa sartzen du, jatorrizko argumentuarekiko konplexutasuna eta distantzia gehitzen duten elementu batzuen bidez.

Lehenik eta behin, laukote protagonista osatzen duten pertsonaiak ez dira egileek deskribatutakoak bezain arketipikoak, gaurkotuagoak eta defendagaitzagoak baino.

Horrela, Don Pasquale pizzeriaren jabe aberats eta arduratsua izango da, bere negozioaren iraupena ziurtatu nahi duena; Ernesto, gazte zintzoa eta anbizio gutxikoa, osabaren espektatibei aurre egiteko laguntza apur bat beharko duena; Norina, emakume menderakaitz eta ausarta, bere desioak lortzeko ustezko senarrari zaplaztekoa emateko ere gauza izango dena; eta, azkenik, Malatesta, pertsonaia maltzur eta manipulatzailea, komedia bukaerara ailega dadin ahalbidetuko duena.

Emiliano Suarezen proposamen eszenikoak aukera ematen dio ikusleari jatorrizko argumentu-lerrotik aldendu, eta  protagonisten ibilbidea ironiatik eta ikuspuntu kritiko batetik behatzeko.

Horretarako, pizzeria bat eraikitzen du Euskaldunako eszenatoki handiaren erdian, eta, horrela, espazioaren eta denboraren eguneratze sinesgarri eta dinamikoa lortzen du, ekintza gertatzen den lekua mugatuz eta, aldi berean, maskor akustiko kontzentratuago bat sortuz.

Eta, bestalde, urruntze eta babes emozionaleko elementu bat sartzen du narratzaile-iruzkingile baten bidez, istorioa garatu ahala pertsonaien afektuak eta ekintzak testuinguruan kokatu eta komentatzen dituena.

Bi elementuek ekoizpen osoaren tonua definitzen dute, protagonista beste pertsonaia guztien gainetik nabarmentzen duen bertsio batean, haren bizimoduaren eta ilobaren bizitza zuzentzeko asmoen kritika zorrotzetik abiaturik, bukaera etsipenez onartzen duen pertsonaiarekiko begirada gupidatsuaz amaitzeko.

Jatorrizko tramaren egokitzapen interesgarri eta sinesgarria, belcantismo erromantikoaren izenburu paradigmatiko baten bertsio zentzuzko eta dibertigarri batean, eta, aldi berean, ekarpen nabarmena egungo etika eta ikuspuntuarekin guztiz uztartzen ez diren obrak egokitzeko ahaleginei.

Temas relacionados
  • Simón Orfila
  • Don Pasquale
  • María José Moreno
  • ABAO Bilbao Opera
  • Damián del Castillo
  • Francesco Demuro
  • Sesto Quatrini
  • Pedro Mari Sanchez
  • Emiliano Suárez
  • Juan Carlos Murillo
klassikbidea

Artículo anterior
  • Críticas
  • Ópera

El triunfo de Don Pasquale

  • 21 octubre, 2024
  • klassikbidea
+ Info
Siguiente artículo
  • Críticas
  • Ópera

Una lección de estilo

  • 10 noviembre, 2024
  • klassikbidea
+ Info
También podría interesarte
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Mari-Eli rescatada

  • 8 mayo, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Enperadorearen jantzi berria, edo komediaren beharra

  • 8 abril, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Ópera

Recital de Amartuvshin Enkhbat

  • 1 abril, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Riccardo Frizza recupera ‘La favorite’ en su versión original

  • 18 febrero, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Erik Nielsen y la BOS nos sumergen en el universo de Tristan und Isolde

  • 21 enero, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera
  • Euskera

D’Artagnan eta mosketari gazteek abenturaz beteriko urtea opa digute

  • 12 enero, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Sinfónico
  • Cámara
  • Ópera

Lo mejor de 2024 en Klassikbidea

  • 28 diciembre, 2024
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Pedro eta otsoa, inoiz baino biziago

  • 29 noviembre, 2024
  • klassikbidea

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Entradas recientes
  • Presentada la programación del XIII Festival Internacional de Órgano “Villa de Bilbao”
  • Mari-Eli rescatada
  • Enperadorearen jantzi berria, edo komediaren beharra
  • Recital de Amartuvshin Enkhbat
  • Patricia Kopatchinskaja: EXILE

ISSN 2530-0636


copyright
© 2013-2024 Klassikbidea. Revista vasca de la ópera y la música clásica.
Aviso legal
Todos los contenidos de esta revista están protegidos por la legislación vigente en materia de propiedad intelectual. El empleo de los materiales, incluyendo textos, grafismos, fotografías y/o facsímiles de documentos sin la previa autorización expresa de su propietario legal infringe la Ley y podrá ser denunciado ante los Tribunales. Ver más...
ANÚNCIATE
# Política de privacidad
# Acceso restringido
# Política de cookies

Ingresa las palabras de la búsqueda y presiona Enter.

Este sitio web utiliza cookies propias y de terceros para optimizar tu navegación, adaptarse a tus preferencias y realizar labores analíticas. Si no estás de acuerdo puedes rechazarlas tal como se explica en nuestra Política de cookies.Aceptar+info