Klassikbidea
  • Sinfónico
  • Ópera
  • Órgano
  • Críticas
  • Grabaciones
  • Klassikbidea Radio
  • Miscelánea
  • Quiénes somos
Buscar
ACCESO RESTRINGIDO:
Acceder como administrador >>
Klassikbidea
Klassikbidea
  • Sinfónico
  • Ópera
  • Órgano
  • Críticas
  • Grabaciones
  • Klassikbidea Radio
  • Miscelánea
  • Quiénes somos
Anónimo, finales XVIII principios del XIX: Giovanni Battista Pergolesi. Museo Storico Musicale del Conservatorio Di Musica San Pietro A Majella

Gotzon Lobera /

 

XVIII. gizaldiko semea dugu Giovanni Battista Pergolesi. Italiako Ancona probintziako Jesi herrian jaio zen 1710eko urtarrilaren 4an eta Pozzuolin (Napolitik hur) hil zen 1736ko martxoaren 17an.

Lehenengo eta bat, esan behar da Giovanni Battistaren abizena, sortzez, Draghi zela, baina haren familia Pergola hiri txikikoa zenez gero, Jesin pergolatar (Pergolesi) esaten zitzaien haren gurasoei, bai eta berari eta gainerako senideei ere. Hau da, izenordaina abizen bihurtu zen. Izan ere, musikagileak berak erabili zuen izenordain hura bere obrak sinatzeko.

Beste alde batetik, Pergolesi jaiotza beretik osasun ahulekoa izan zen, eta berna bat itxuragaldurik zuen. Hori ez ezik, oso gazterik hil zen, 26 urte eta 2 hilabetekoa zela, hetikak jota. Bizitza laburra izan zuen, baina lan bikaina egin zuen musikan.

Ziur naiz Pergolesiren lanik entzutetsuenetako bat, entzutetsuena ez bada, haren Stabat Mater dela. Musika-lan izugarria. Betiere, musikaren arlorik gehienak jorratu zituen: musika instrumentala, ahots-musika profanoa, ahots-musika erlijiosoa, eta, jakina, antzerki-musika.

Betiere, aurrekoa hala izanagatik, Pergolesik ez zuen obra askorik idatzi, baina egundoko eragina izan zuen Mozartengan, bai eta aro galanteko musikagileengan ere. Gainera, berari zor zaio opera serioaren eta opera komikoaren arteko bereiztasuna.

Pergolesiren opera-zatirik ezagunena La serva padrona da; Il prigioner superbo opera serioaren bitarteko musika-zatia da, hiru ordu laurdeneko musikaldi berdingabea. Halaz guztiz, tarte hau aprobetxatuko dut bere bizitzan estreinatu zuen azken opera aipatzeko: Il Flaminio. Opera hau 1735ean antzeztu zen lehenengoz Napoliko Teatro Nuovon. Libreto-egilea Gennaro Antonio Federico izan zen. Opera komikoa dugu. Lanak erabateko arrakasta lortu zuen hasiera beretik eta 1750. urtea arte antzeztu zen.

Hiru ekitaldi eta 55 gertaldi ditu; horiez gainera, badu sarrera instrumental bat, oso dotorea dena eta hiru mugimendu dituena. Opera honetan baditugu zati errezitatuak, baditugu ariak… Geroenean, ia hiru orduko musika ederra entzuteko aukera paregabea da.

Aipatzeko modukoa da hizkuntzaren erabilera; izan ere, napoliera darabilte behe-mailako pertsonaiek, goi-mailakoek italiera darabilten artean. Alderdi horretatik aztertuta, garbi ageri da Federico libretto-egilearen kultura-eragina. Estrategia hori beste hainbat operagileren lanetan ikusi ahal da, batez ere opera bufoaren arloan, eta ez italiar operan bakarrik.

Badakit gustu kontua dena, badakit hainbat kritikariren eta operazaleren iritzian opera bufoa ezin pareka daitekeena opera serioarekin. Horrelako aburuen aurrean, nik itaun hau egiten diot neure buruari: musika ona da, ala ez? Nire ustez, Pergolesiren obra hau ezinbestean entzun eta ikusi beharreko lana da, hamazortzigarren gizaldiko musika ulertu nahi badugu behintzat, bai eta ere haren ondorik etorriko zen musikaren zuztar batzuk eriden nahi baditugu.

Baliteke Pergolesiren bekatu larria izatea herri beheak haren musika maitatzea, eta horrelakoetan badakigu kritikari “serio”en jarrera zein izan ohi den: mespretxatu eta gutxiestea.

Betiere, laga ditzagun alde batera iritziak. Nik gonbidatu nahiko nizuke, irakurle horri, Italiako Jesi herrian, Pergolesiren jaiotzaren hirurehungarren urtea zela-eta han egin zen antzezpena ikustera. Zuk zeuk atera behar dituzu ondorioak, irakurle horrek, zuk zeuk entzunez eta zuk zeuk ikusiz. Sarriegi lerratzen gara kritikarien iritzietara, jatorrizko produktua zein den dastatu barik. Ez al da Pergolesiren opera honekin eta haren gainerako musikarekin horrela gertatuko!

Temas relacionados
  • Gotzon Lobera
  • Pergolesi
klassikbidea

Artículo anterior
  • Ópera

“Cuento de Navidad” vuelve a Bilbao de la mano de ABAO Txiki

  • 28 diciembre, 2017
  • klassikbidea
+ Info
Siguiente artículo
  • Miscelánea

Enrique Muknik: semblanza a modo de obituario

  • 18 enero, 2018
  • klassikbidea
+ Info
También podría interesarte
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Desdemona vindicada

  • 20 mayo, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Cámara
  • Miscelánea

Artziniega acoge su 9º ciclo de conciertos con seis citas musicales entre junio y julio

  • 17 mayo, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Mari-Eli rescatada

  • 8 mayo, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Enperadorearen jantzi berria, edo komediaren beharra

  • 8 abril, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Ópera

Recital de Amartuvshin Enkhbat

  • 1 abril, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Riccardo Frizza recupera ‘La favorite’ en su versión original

  • 18 febrero, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Erik Nielsen y la BOS nos sumergen en el universo de Tristan und Isolde

  • 21 enero, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera
  • Euskera

D’Artagnan eta mosketari gazteek abenturaz beteriko urtea opa digute

  • 12 enero, 2025
  • klassikbidea

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Entradas recientes
  • Desdemona vindicada
  • Basatiak gara!
  • Artziniega acoge su 9º ciclo de conciertos con seis citas musicales entre junio y julio
  • Presentada la programación del XIII Festival Internacional de Órgano “Villa de Bilbao”
  • Mari-Eli rescatada

ISSN 2530-0636


copyright
© 2013-2024 Klassikbidea. Revista vasca de la ópera y la música clásica.
Aviso legal
Todos los contenidos de esta revista están protegidos por la legislación vigente en materia de propiedad intelectual. El empleo de los materiales, incluyendo textos, grafismos, fotografías y/o facsímiles de documentos sin la previa autorización expresa de su propietario legal infringe la Ley y podrá ser denunciado ante los Tribunales. Ver más...
ANÚNCIATE
# Política de privacidad
# Acceso restringido
# Política de cookies

Ingresa las palabras de la búsqueda y presiona Enter.

Este sitio web utiliza cookies propias y de terceros para optimizar tu navegación, adaptarse a tus preferencias y realizar labores analíticas. Si no estás de acuerdo puedes rechazarlas tal como se explica en nuestra Política de cookies.Aceptar+info