Klassikbidea
  • Sinfónico
  • Ópera
  • Órgano
  • Críticas
  • Grabaciones
  • Klassikbidea Radio
  • Miscelánea
  • Quiénes somos
Buscar
ACCESO RESTRINGIDO:
Acceder como administrador >>
Klassikbidea
Klassikbidea
  • Sinfónico
  • Ópera
  • Órgano
  • Críticas
  • Grabaciones
  • Klassikbidea Radio
  • Miscelánea
  • Quiénes somos
1956: grabación de Il Trovatore para el sello EMI. De izda a drcha: el productor Walter Legge, María Callas, el barítono Rolando Panerai, la mezzo Fedora Barbieri y el bajo Nicola Zaccaria. Foto: http://www.talkclassical.com (sin aviso de ©)

 

Gotzon Lobera /

 

Antzerkia munduan dauden arketipoez, besteak beste, hornitzen da antzerkigilearen ideia jakin bat, helburu jakin bat duena, azaltzeko.

Egia da historian zehar pertsonaia asko, jokaera ugari, hainbat izaera… ikusten ditugula; hala ere, gutxi dira arketipoak. Itxura baten izaki asko eta latzen aurrean geure burua ikusten badugu ere, haietatik ezaugarri erkideak erauziz gero, arketipo unibertsal gutxi batzuekin suertatzen gara geroenean.

Gaurkoan hizpide erabili nahi dudan arketipoa estaturik gabeko herriena da; izan ere, horrelako herrietan, historia aberatsa izanagatik, badago ezaugarri bat behin eta berriro aurkezten zaiguna, izan zitekeena baina daborduko ez dena: herri handia izan zitekeen, gizuren ugari izan zezakeen, baliorik goienak erakuts zitzakeen, geroenean, ostera, horiek guztiak kultura baten osagai, folklore jakin baten adierazgarri… dira, baina estatu baten gorpuztu ez direnak. Hori guztia dela eta, horrelako arketipoak ezin hobeak dira antzerkigintzarako eta, horrenbesterekin, antzerki abesturako, hau da, operarako.

Horren ildotik, Il trovatore dakart gogoetarako. Libretoa Antonio García Gutiérrez espainiar antzerkigileak idatzitako antzerki-lan baten gainean datza. Espainiar idazle hori erromantizismoaren garaikoa da, eta 1836an antzeztu zen estreina haren obra. Urte batzuk geroago, 1853ko urtarrilaren 19an gertatu zen operaren lehenengo agerraldia Erromako Apollo antzokian.

Guztion ezaguna da argumentua. Hori dela eta, segidan nabarmenduko ditut pertsonaia bi, saiakeratxo honen hizpiderako beren-beregi datozenak: motxailea eta gizurena (Manrique antzerkian, Manrico operan).

Euskalduntasuna argi eta garbi ageri da pertsonaia bi horietan. Alde batetik, motxailea (la zingara) Bizkaiko (Biscaglia) mendi baten ageri da, boteretik urrun, baztertuen erakusgarri. (Operaren pasarte ezagunetakoa da). Motxaileek ferratzaile-lanetan dihardute. Aurkintza ezezagun baten daude ilunetan. Argi dago Bizkaia leku basati legez ematen digutela. Ez, horratik, esangura gutxiesgarrian, ezpada erromantizismoaren garaian denbora hobe galduen erakusgarri. Betiere, indargunetik at.

Bizkaiaren aitamena berriro ageri zaigu Azuzena eta Lunako kondearen arteko elkarrizketa baten. Azuzenak badiotso kondeari Bizkaitik datorrela, eta haren susmoak isiotu. Badakigu jakin, Azuzenak maitasuna irudikatzen badu, kondeak indarra (indarkeria ere esatera ausartuko nintzateke) ordezkatzen duela.

Beste alde batetik, Azuzenaren maitasuna ez doakio kondeari, ezpada Manricori, bizkaitar ezpalekoari. Kondeak, berriz, argi dakusa Azuzena Manricorekin maiteminduta dagoela, eta Manrico bete-betean doakiola Azuzenari. Hemendik aurrerako guztia ezinbesteko amaiera izan behar duen bide batetik abiatzen da.

Manrico indar trabesaren erakusgarria da, orduko denboran ezarrita zegoen agintearen aurka matxinatu zena eta, noraezeko (?), galtzaile irten zena (ba ote dugu gaur egungo euskaldunok horrelako gertaeraren bat buruan?, ziur baietz).

Manrico, geroenean, gizuren tragiko gisa ageri da. Azkenean, Manricok dena galduko du: bizia, matxinada, maitasuna (heriotzaren poderioz)… Eta, arketipo guztietan gertatu antzo, batez ere erromantizismoaren garaiko sustraiko istorio guztietan ageri den bezala, gizuren tragikoa ageri da bere osotasunean: pertsonaren beraren gizuren tragikoaren galera eta berak ordezkatzen duen guztiaren galera.

Ematen du bizi izateko irabazleak nahi ditugula eta antzerkirako galtzaileak nahiago ditugula. Beharbada, Miguel Unamuno Jugo bilbotar filosofoak eman zuen hori guztia garbien argitara Del sentimiento trágico de la vida saiakera filosofikoan, 1912. urtean.

Izan ere, Miguel Unamuno Jugo erabat euskalduna zen jatorriz, sentimenduz eta, askok hau ukatuko badu ere, bizieraz. Berak etsi egin zion euskalduntasuna nagusitzeari, ez ostera, bere euskaldunasunari. Horrela nabari dut, apokatastasisaren garapena egiten duenean.

Beste ikuspegi batetik (edo a sensu contrario), baldin eta guztiok bat egin behar badugu Jaungoikoarekin, gizuren tragikoaren heriotza ezinbestekoa da gertatu beharrekoa horrela jazo dadin. Apokatastasisa, dela guztiaren giza haragitzea dela guztiaren jaungoiko haragitzea, arketipo guztien bateratzea da. Guztia da bat: irabazlea eta galtzailea.

Edozelan ere, eta Miguel Unamuno Jugok esan eta aditzera eman nahi izan zuen guztia hala ez balitz ere (edo izan ez balitz), munduaren sorreran arketipo tragiko bat ageri da: ahularena. Ahulak istorioak, denbora mitiko galduak, sekula santan berriro gauzatuko ez diren errealitate-usteak, izan bide ziren gizurenak… horiek guztiak egia bihurtzen dira antzerkian, eta horrenbesterekin operan.

Hortik harantzago… ikuslearen interesak dira nagusi: tenorraren ahots-zolitasuna behar bezainbatekoa zen, jantziak egokiak ote ziren, orkestra-zuzendariaren ikuspegiak asmatu duen…

Azkenean, opera apokatastasisaren haragitzea da, une jakin baten eta gune jakin baten behin eta berriro galtzaile irten ohi dena eta haren gogaideak irabazle irten daitezkeelako, nahiz eta arketipo baten historia istorio bihurtu eta alderantziz gertatzen dela jakin. Izan ere, horretarako dago opera: errealitatea sortzeko, egunerokotasunetik irten nahi eta egunerokotasuna errotik aldatu nahi dutenek arnasbide berria izan dezaten.

Temas relacionados
  • Gotzon Lobera
  • Il Trovatore
klassikbidea

Artículo anterior
  • Órgano

Miriam Cepeda y Luis Alberto Requejo presentan un novedoso programa en la Catedral de Bilbao

  • 17 mayo, 2017
  • Pablo Cepeda
+ Info
Siguiente artículo
  • Miscelánea

Música por Manchester

  • 23 mayo, 2017
  • klassikbidea
+ Info
También podría interesarte
+ Info
  • Sinfónico
  • Ópera
  • Miscelánea
  • Euskera

Mendi-Mendiyan: de la ópera a la suite y viceversa

  • 4 julio, 2025
  • Klassikbidea
+ Info
  • Miscelánea

Quinta edición del “Festival Escenario Patrimonio de Castilla y León”, con 54 representaciones en julio y agosto 

  • 17 junio, 2025
  • Klassikbidea
+ Info
  • Sinfónico
  • Miscelánea

De Guridi a Bernstein: la Quincena Musical 2025 mira al repertorio vocal

  • 16 junio, 2025
  • Klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Desdemona vindicada

  • 20 mayo, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Cámara
  • Miscelánea

Artziniega acoge su 9º ciclo de conciertos con seis citas musicales entre junio y julio

  • 17 mayo, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Mari-Eli rescatada

  • 8 mayo, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Críticas
  • Ópera

Enperadorearen jantzi berria, edo komediaren beharra

  • 8 abril, 2025
  • klassikbidea
+ Info
  • Ópera

Recital de Amartuvshin Enkhbat

  • 1 abril, 2025
  • klassikbidea

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Oscyl Escenario Patrimonio
Entradas recientes
  • Mendi-Mendiyan: de la ópera a la suite y viceversa
  • Quinta edición del “Festival Escenario Patrimonio de Castilla y León”, con 54 representaciones en julio y agosto 
  • De Guridi a Bernstein: la Quincena Musical 2025 mira al repertorio vocal
  • Desdemona vindicada
  • Basatiak gara!

ISSN 2530-0636


copyright
© 2013-2024 Klassikbidea. Revista vasca de la ópera y la música clásica.
Aviso legal
Todos los contenidos de esta revista están protegidos por la legislación vigente en materia de propiedad intelectual. El empleo de los materiales, incluyendo textos, grafismos, fotografías y/o facsímiles de documentos sin la previa autorización expresa de su propietario legal infringe la Ley y podrá ser denunciado ante los Tribunales. Ver más...
ANÚNCIATE
# Política de privacidad
# Acceso restringido
# Política de cookies

Ingresa las palabras de la búsqueda y presiona Enter.

Este sitio web utiliza cookies propias y de terceros para optimizar tu navegación, adaptarse a tus preferencias y realizar labores analíticas. Si no estás de acuerdo puedes rechazarlas tal como se explica en nuestra Política de cookies.Aceptar+info